εργαστηριακές ασκήσεις
ΦΥΣΙΚΗ Γ΄
1η ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΆΣΚΗΣΗ
ΗΛΕΚΤΡΟΣΤΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ
ΗΛΕΚΤΡΙΣΗ ΜΕ ΤΡΙΒΗ ΚΑΙ ΕΠΑΦΗ
2η ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΆΣΚΗΣΗ
ΝΟΜΟΣ OHM
Διαδραστική άσκηση για την πειραματική επιβεβαίωσης του νόμου του Ohm (κάντε κλικ για να φορτωθεί η άσκηση).
3η και 4η ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΉ ΑΣΚΗΣΗ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΛΟΓΙΑ ΑΝΤΙΣΤΑΤΩΝ
Α. ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΝΤΙΣΤΑΤΩΝ ΣΕ ΣΕΙΡΑ
- Ανοίξτε το λογισμικό Phet και στη συνέχεια το εικονικό εργαστήριο « κατασκευή κυκλωμάτων (μόνο DC), εικονικό εργαστήριο» κλικάροντας στο εικονίδιο που βρίσκεται στο τέλος της εργαστηριακής άσκησης. Συναρμολογήστε κύκλωμα που αποτελείται από μπαταρία, διακόπτη και δύο αντιστάτες συνδεδεμένους σε σειρά. Μετρήστε με αμπερόμετρο την ένταση του ρεύματος που διαρρέει κάθε αντίσταση καθώς και τη συνολική ένταση του ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα. Τοποθετήστε διαδοχικά το βολτόμετρο στα άκρα κάθε αντιστάτη και στα άκρα της πηγής μετρώντας κάθε φορά τη διαφορά δυναμικού. Καταγράψτε τις τιμές που πήρατε στον παρακάτω πίνακα Α συμπληρώνοντας τις αντίστοιχες στήλες και στη συνέχεια σχεδιάσετε τη σχηματική αναπαράσταση του κυκλώματος που κατασκευάσατε:
- ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ
- ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΙΝΑΚΑ Α
|
ΤΑΣΗ V (volt) |
ΈΝΤΑΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ I (A) |
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ R= ( Ω ) |
ΑΝΤΙΣΤΑΤΗΣ R1 |
|
|
R1= |
ΑΝΤΙΣΤΑΤΗΣ R2 |
|
|
R2= |
ΠΗΓΗ |
|
|
Ολική αντίσταση Rολ= |
- Ποια σχέση συνδέει την τάση στα άκρα της πηγής με την τάση στα άκρα των αντιστατών;
???????????????????????????????????????
- Ποια σχέση συνδέει την ένταση του ρεύματος που διέρχεται από κάθε αντιστάτη με την ένταση του ρεύματος που διέρχεται από την πηγή;
???????????????????????????????????????
- Με βάση τις πειραματικές τιμές του πίνακα Α ελέγξτε κατά πόσο ισχύει η θεωρητική σχέση:
Rολ = R1+R2
????????????????????????????????????????
- Τι προβλέπετε ότι θα συμβεί στην συνολική ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα αν διατηρήσετε την ίδια συνολική τάση ( μπαταρία ), συνδέσετε όμως έναν τρίτο αντιστάτη σε σειρά με τους δύο άλλους.
Η ένταση του ρεύματος: α) Θα αυξηθεί β) Θα μειωθεί γ) Θα παραμείνει σταθερή
- Σχηματίστε το νέο κύκλωμα με το λογισμικό και επιβεβαιώστε ή όχι την πρόβλεψή σας.
- Σε περίπτωση λανθασμένης απάντησης συζητήστε με την ομάδα σας και εξηγήστε για ποιο λόγο η τιμή της έντασης του ρεύματος μεταβλήθηκε με αυτό τον τρόπο διατυπώνοντας την άποψή σας.
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Β. ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΝΤΙΣΤΑΤΩΝ
- Ανοίξτε το λογισμικό Phet και στη συνέχεια το εικονικό εργαστήριο «κατασκευή κυκλωμάτων (μόνο DC), εικονικό εργαστήριο» κλικάροντας στο εικονίδιο που βρίσκεται στο τέλος της εργαστηριακής άσκησης. Συναρμολογήστε κύκλωμα που αποτελείται από μπαταρία, διακόπτη και δύο αντιστάτες συνδεδεμένους παράλληλα. Μετρήστε με αμπερόμετρο την ένταση του ρεύματος που διαρρέει κάθε αντίσταση καθώς και τη συνολική ένταση του ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα. Τοποθετήστε διαδοχικά το βολτόμετρο στα άκρα κάθε αντιστάτη και στα άκρα της πηγής μετρώντας κάθε φορά τη διαφορά δυναμικού. Καταγράψτε τις τιμές που πήρατε στον παρακάτω πίνακα Β συμπληρώνοντας τις αντίστοιχες στήλες και στη συνέχεια σχεδιάσετε τη σχηματική αναπαράσταση του κυκλώματος που κατασκευάσατε:
- ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ
- ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΙΝΑΚΑ Β
|
ΤΑΣΗ V (volt) |
ΈΝΤΑΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ I (A) |
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ R= ( Ω ) |
ΑΝΤΙΣΤΑΤΗΣ R1 |
|
|
R1= |
ΑΝΤΙΣΤΑΤΗΣ R2 |
|
|
R2= |
ΠΗΓΗ |
|
|
Ολική αντίσταση Rολ= |
- Ποια σχέση συνδέει την τάση στα άκρα της πηγής με την τάση στα άκρα των αντιστατών;
???????????????????????????????????????
- Ποια σχέση συνδέει την ένταση του ρεύματος που διέρχεται από κάθε αντιστάτη με την ένυταση του ρεύματος που διέρχεται από την πηγή;
???????????????????????????????????????
- Με βάση τις πειραματικές τιμές του πίνακα Α ελέγξτε κατά πόσο ισχύει η θεωρητική σχέση:
????????????????????????????????????????
- Τι προβλέπετε ότι θα συμβεί στην συνολική ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα αν διατηρήσετε την ίδια συνολική τάση ( μπαταρία ), συνδέσετε όμως έναν τρίτο αντιστάτη σε σειρά με τους δύο άλλους.
Η ένταση του ρεύματος: α) Θα αυξηθεί β) Θα μειωθεί γ) Θα παραμείνει σταθερή
- Σχηματίστε το νέο κύκλωμα με το λογισμικό και επιβεβαιώστε ή όχι την πρόβλεψή σας.
- Σε περίπτωση λανθασμένης απάντησης συζητήστε με την ομάδα σας και εξηγήστε για ποιο λόγο η τιμή της έντασης του ρεύματος μεταβλήθηκε με αυτό τον τρόπο διατυπώνοντας την άποψή σας.
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
5η ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΉ ΑΣΚΗΣΗ
Εργαστηριακή άσκηση, με χρήση διαδραστικού λογισμικού: "Διακοπή στο Ηλεκτρικό Κύκλωμα" (κάντε κλικ για να φορτωθεί η άσκηση)
Κελεπούρη Ε. - ΠΕ04.02